A Magyar Kielzugvogel Flotta Bajnokság vagy Kielzugvogel Amatőr Magyar Bajnokság


Csak úgy, mint a külföldi a Magyar Kielzugvogel Flotta is megfogyatkozott, így a Bajnokságra csak  hat majd kiderült, hogy hét hajónak sikerült időt szakítani. A hét gonosz kielzugvogel várta, hogy milyen időjárással kecsegtet miket a tó. Reggeltől határozott északi ( észak-keleti ) fújt, ami lassan átfordult észak-keletire ( keleti ). Nem bonyolódom a továbbiakban az égtájak és a tóhoz képest meghatározandó széliránnyal. A kormányos értekezlet még a parton ért, ahol megbeszéltük a nap menetét, a pályát. A jó szél miatt siettünk volna, de mi még a tréleren álltunk, így tőlünk függött a 10 órás rajt. Mi megígértük, hogy nem kell ránk várni és be is tudtuk tartani a szavunkat, mert a hajót a vízretételt követően gyorsan összeraktuk. Még magunkat raktuk össze, mikor az egyik nagy esélyes Majthényi-Majthényi páros erőteljesen megdőlve nagy sebességgel haladt már a kikötőben.
Számomra ez azt mutatta, hogy a szél erősebb, mint azt a parton érezni és érdemes jól felöltözni.
Összeraktuk magunkat és az ellátmányt is behordtuk a hajóba, persze a kesztyű megint kinn maradt. Két éve szoktam rá, hogy teljes kesztyűt szeretek használni, mert akkoriban egy nagyon durva kötél pont lecsúszott a kesztyűről az erőteljes húzás hatására pont a kesztyű mellett a hajlatba jól bevágta a kezemet. A későbbiekben a kötél mindig megtalálta ezt a fájdalmas helyet, ezért kényszerültem a teljes kesztyűre. Így sem vesztettünk sok időt kb. 3 hajóként mentünk ki a kikötőből. Nem miattunk kellett a 10 órás rajtot megcsúsztatni. Úgy éreztük verhetetlenek vagyunk, de rég ültünk a hajóban. A rajtnál ez ki is derült, mert nem sikerült, úgy kilőni, ahogy szoktunk és elvártuk magunktól, hogy egy 20...50 méter előnnyel indulunk az elején. A szél eléggé tréfás kedvében volt vagy csak én nem éreztem rá. A pálya bal oldalán és a jobb oldalán is jöttek le frissülések, melyek irányban és erőben is elég változatosak voltak. Sajnos csak másodiknak értünk fel és hátszélben sem jeleskedtünk. A következő körben ismét nem jött ki a lépés jobban , így másodikként fordultunk a befutó hátszélre, de sem meg lepő sem mulatságos dolgokat nem tudtunk felmutatni. Azzal nyugtattam magam, hogy a tavalyi győztes „Varga Lajos” - Sipos Péter mögöttünk jön tisztes távolban. Érdekes volt, hogy mindig jobban hátszeleztek, mint gondoltuk volna.
A következő 2. futam hasonló képpen alakult, azzal a különbséggel, hogy elég kicsi volt a Majthényi-Majthényi párosnak az előnye az utolsó hátszélre, pár méter hozva rajtuk fej-fej mellett mentünk. Aztán előrébb csúsztunk, bár végig tartottunk attól, hogy meghalzol és jobb csapása miatt nekük is halzolni kell. Próbáltam növelni a távolságot a két hajó között, hogy legyen idő a manőverre, de a mellettük jövő erősödés egy kicsit még előrébb lökött, így persze barátilag már nem halzoltatott át minket, amikor elment mögöttünk. Szerencsénkre a tiszta szél még egy kis előny adott, majd a másik oldalról érkező frissülések miatt mi is meghalzoltunk és próbáltuk mielőbb megkapni. Furcsa mód szinte egyszerre kaptuk meg és a farsolgatás is nagy sebességgel sikerült. Ők a nagyobb sebesség reményében és a frissülés erősödése miatt élesebben haladtak, így eltávolodtak a befutótól, újabb halzolás következett, de mi ezt már nem követtük, mert túl közelinek ítéltük a befutót. Igazunk lett a szél egyenesen bevitt a célba, esélyt sem adva az ellenfeleknek. Gondolom ez elég kellemetlen lehetett az utolsó hátszélben elveszíteni egy végig vezetett futamot, de valószínűleg már mindenki járt így.
A következő 3. futamban annyi változott, hogy sikerült előnnyel felérni a kreuz bójához és az előző futam alapján volt elég önbizalmunk egy jó hátszelezésre. A következő kreuz az ellenfelek nagy vonalakban való fogása és a szél írány változások előre megjósolásával telt. Elég nagy előnnyel értük el a kreuz bóját, így nem kellett volna, de nem engedtünk ki. Milyen jól tettük, mert mi kisodródtunk a jobb oldalra, mert mellettünk egy szél nélküli un. lavor rajzolódott ki, ezt próbáltuk elkerülni. Viszont az üldözők nyíl egyenesen a befutóra tudtak menni, a szél a haladásukkal együtt terjedt le. A nagy hátrányt szinte teljesen ledolgozták, már láttuk lelki szemeink előtt, hogy robognak el mellettünk, de a szél tovább erősödött, így az üldözők érkezése előtt elért minket. A kisodródott helyzetünkből meghalzolva éles ( gyors ) menetben tudtunk a befutóra menni, így pont beértünk előttük. Már majdnem elhittük, hogy minden sikerülhet.
A következő 4. futamban A szél tovább erősődött, nem éreztem erősnek, de mindketten kevesek voltunk, hogy egyensúlyba tartsuk a hajót. Mindent bevetettünk, de a Majthényi-Majthényi páros nagyszeles technikai szintjére még nem értünk fel. Egy kis hátránnyal másodikként fordultunk, de hátszélben most nem tudtunk közelebb kerülni. A következő kreuzban tartottuk a távolságot, de lehet, hogy nőtt is egy kicsit a hátrányunk, a Varga – Sipos páros is leszakadt valamint a megerősődött szél miatt nem kellett félni, hogy megtréfál a szél viszont, így mi is elvesztettük a lehetőségét, hogy széllel verjük meg a vezető párost csak a nyers erő maradt, abból meg nem volt annyi bennünk, így másodikként értünk be.
A másnapi 5 futamban, melyet a verseny lefújása határán rendeztek meg az érkező szélben. A szélerő elmaradt a várt előrejelzéstől. Tudtuk itt már sokat számít az új vitorlák és az algagátló nélküli hajófenék. Még talán szerencsénk is volt jó ütemben kaptuk el a szél változásait. Elsőként értünk fel a bójához és hátszélben tartottuk vagy minimálisan növeltük előnyünket. Már veszettül számoltunk a két futam között, hogy elkerüljük egy esetleges pontegyenlőséges buktát. Az üldözőink persze két írányba nyitottak, mi nagy vonalakban próbáltuk lekövetni, de inkább az esélyesebb Majthényi-Majthényi páros felé tendáltunk. A szél kedvezően fordulgatott velünk, így növeltük az előnyünket. Félszelesedett a hátszél, így a vége felé ez ideig raummoltunk, majd később tudtunk újra pillangózni, így nem veszélyeztették az első helyünket.
Ezzel a futam győzelemmel szinte rosszabb lett a helyzetünk, de hát ezért nem maradhattunk le. Egy bajnokságon futamot nyerni mindig nagy fegyvertény. Matematikailag oda jutottunk, hogy hiába nyertük meg az 5. futamot, ha a 6.ban II.-ok leszünk és a riválisunk nyer, akkor pontegyenlőséggel elveszítjük a bajnokságot. Aztán a számolgatást félre dobtuk és meggyőztük magunkat, hogy előbb nyerjünk még egyet és aztán számoljunk.
A másnapi 6. futamban újra kellett tűzni a pályát, mert a szél elfordult és tartósnak ígérkezett. Rövid idő alatt elkészült az új pálya, mely kísértetiesen hasonlított a tavaszi Európa kupa második napjához, amit Sipos úrral versenyeztünk végig. A rajt jobban sikerült, mint ezen a hétvégén szokott, bár a vonalon csorogtunk, mikor Zoli figyelmeztetett, hogy biztos ne húzzon rá, mert már 50 van, hát mondom húzzad és menjünk, mert még elkésünk így egy kicsit lee-be rohantunk, de mikor visszanéztem a rajt után 1...2 másodperccel csak az első 3 hajó indult el a többiek csak próbáltak. Az állás csúnyának tűnt, mert lúvban kb. 20...50 méterrel felettünk jöttek, akiket semmi szín alatt nem akartunk magunk előtt látni, gondoltunk egy markáns keresztbe igazításra, de szerencsére elvetettük. Erősödések érkeztek lepörgéssel, de keztünk nagyon szélsőséges helyzetbe kerülni, ami nem szerencsés a nagy könyvek szerint. Tovább vágtattunk az enyhe lepörgésbe majd feltűnt előttünk egy csík, gondoltam, ha jól szembe vág akkor már belefordulunk. Hát úgy szembe vágott, hogy alig kellett a kormányt elmozdítani, hogy megforduljunk. Miután rendeztük a hajóban a hirtelen fordulás okozta káoszt ( pedig számítottunk rá ), azt vettük észre, hogy a szél szépen mindenki elé húz kb. 100 méterrel sőtt az oldalunkra tendáló Varga Lajos - Sipos Péter egység is előnyre tesz szert a többiekhez képes. A Majthényi-Majthényi páros a pálya közepén rekedt onnan próbált a másik oldal frissülését elérni. A mi frissülésünk erőben kitartott, de iránya erősen visszafordult. Egy kicsit utaztunk még rossz irányba, hogy az egyetlen vetélytársunkat biztosítsuk. Aztán annyira elfordult, hogy inkább fordultunk és próbáltunk az erősödésben maradni. Valamiért ez a csík nem akart leterjedni, így rendkívüli előny biztosított annak a két hajónak, akik benne vitorláztak. Az iránya hol normalizálódott, hol nem, de mi már olyan közel kerültünk a bójához, hogy mindegy volt tetemes előnyre tettünk szert. A hátszélben is tendáltunk a korábbi csíkunk felé és az üldözővé vált Majthényi-Majthényi páros felé, de aztán a középen ügyesen hátszelező Varga-Sipos páros hívta fel a figyelmünket, így meghalzoltunk és a felőlük új irányú szélben raummoltunk hátszélben. Ha ennyire lóversennyé válik a futam, akkor szinte biztosra lehet venni, hogy egy olyan dörzsölt csapatot nem lehet megverni, mit a Varga-Sipos páros. A mi olvasatunkba ez azt jelentette, hogy a Majthényi-Majthényi páros III.-nál jobb helyezést nem tud csinálni ebben a futamban, tehát ha lesz még egy futam, akkor elég másodiknak lenni a győzelemhez. A pálya még sem a lóversenyes arcát mutatta, vissza-vissza forgott az eredeti írányba. A Majthényi-Majthényi páros valamilyen technikai gond miatt kiállt, láttuk őket a kikötő felé távolodni. Ezek után már felhőtlenül tudtunk a szélre és annak változásaira koncentrálni, éreztük már csak másfél kör választ el a bajnoki címtől. A bóját nagy előnnyel értük el a hátszelet most már a kisérletezésre szentelhettük, aztán a másik oldalról jövő frissülés halzolásra kényszerített, de akkor már nagyon közel voltunk. Nagy megkönnyebbüléssel futottunk át a célvonalon, így lett Bajnok a Gombár-Belley páros.

                     

 

 

 

Magyar Kielzugvogel Flotta Egyesület 2660 Balassagyarmat, Hétvezér u. 20. kzv@t-online.hu www.kzvbelo.hu