A Magyar Kielzugvogel Flotta Bajnokság vagy Kielzugvogel Amatőr Magyar Bajnokság
Csak úgy, mint a külföldi a Magyar Kielzugvogel Flotta is
megfogyatkozott, így a Bajnokságra csak hat majd kiderült, hogy
hét hajónak sikerült időt szakítani. A hét gonosz kielzugvogel várta,
hogy milyen időjárással kecsegtet miket a tó. Reggeltől határozott
északi ( észak-keleti ) fújt, ami lassan átfordult észak-keletire (
keleti ). Nem bonyolódom a továbbiakban az égtájak és a tóhoz képest
meghatározandó széliránnyal. A kormányos értekezlet még a parton ért,
ahol megbeszéltük a nap menetét, a pályát. A jó szél miatt siettünk
volna, de mi még a tréleren álltunk, így tőlünk függött a 10 órás rajt.
Mi megígértük, hogy nem kell ránk várni és be is tudtuk tartani a
szavunkat, mert a hajót a vízretételt követően gyorsan összeraktuk. Még
magunkat raktuk össze, mikor az egyik nagy esélyes Majthényi-Majthényi
páros erőteljesen megdőlve nagy sebességgel haladt már a kikötőben.
Számomra ez azt mutatta, hogy a szél erősebb, mint azt a parton érezni és érdemes jól felöltözni.
Összeraktuk magunkat és az ellátmányt is behordtuk a hajóba, persze a
kesztyű megint kinn maradt. Két éve szoktam rá, hogy teljes kesztyűt
szeretek használni, mert akkoriban egy nagyon durva kötél pont
lecsúszott a kesztyűről az erőteljes húzás hatására pont a kesztyű
mellett a hajlatba jól bevágta a kezemet. A későbbiekben a kötél mindig
megtalálta ezt a fájdalmas helyet, ezért kényszerültem a teljes
kesztyűre. Így sem vesztettünk sok időt kb. 3 hajóként mentünk ki a
kikötőből. Nem miattunk kellett a 10 órás rajtot megcsúsztatni. Úgy
éreztük verhetetlenek vagyunk, de rég ültünk a hajóban. A rajtnál ez ki
is derült, mert nem sikerült, úgy kilőni, ahogy szoktunk és elvártuk
magunktól, hogy egy 20...50 méter előnnyel indulunk az elején. A szél
eléggé tréfás kedvében volt vagy csak én nem éreztem rá. A pálya bal
oldalán és a jobb oldalán is jöttek le frissülések, melyek irányban és
erőben is elég változatosak voltak. Sajnos csak másodiknak értünk fel
és hátszélben sem jeleskedtünk. A következő körben ismét nem jött ki a
lépés jobban , így másodikként fordultunk a befutó hátszélre, de sem
meg lepő sem mulatságos dolgokat nem tudtunk felmutatni. Azzal
nyugtattam magam, hogy a tavalyi győztes „Varga Lajos” - Sipos Péter
mögöttünk jön tisztes távolban. Érdekes volt, hogy mindig jobban
hátszeleztek, mint gondoltuk volna.
A következő 2. futam hasonló képpen alakult, azzal a különbséggel, hogy
elég kicsi volt a Majthényi-Majthényi párosnak az előnye az utolsó
hátszélre, pár méter hozva rajtuk fej-fej mellett mentünk. Aztán
előrébb csúsztunk, bár végig tartottunk attól, hogy meghalzol és jobb
csapása miatt nekük is halzolni kell. Próbáltam növelni a távolságot a
két hajó között, hogy legyen idő a manőverre, de a mellettük jövő
erősödés egy kicsit még előrébb lökött, így persze barátilag már nem
halzoltatott át minket, amikor elment mögöttünk. Szerencsénkre a tiszta
szél még egy kis előny adott, majd a másik oldalról érkező frissülések
miatt mi is meghalzoltunk és próbáltuk mielőbb megkapni. Furcsa mód
szinte egyszerre kaptuk meg és a farsolgatás is nagy sebességgel
sikerült. Ők a nagyobb sebesség reményében és a frissülés erősödése
miatt élesebben haladtak, így eltávolodtak a befutótól, újabb halzolás
következett, de mi ezt már nem követtük, mert túl közelinek ítéltük a
befutót. Igazunk lett a szél egyenesen bevitt a célba, esélyt sem adva
az ellenfeleknek. Gondolom ez elég kellemetlen lehetett az utolsó
hátszélben elveszíteni egy végig vezetett futamot, de valószínűleg már
mindenki járt így.
A következő 3. futamban annyi változott, hogy sikerült előnnyel felérni
a kreuz bójához és az előző futam alapján volt elég önbizalmunk egy jó
hátszelezésre. A következő kreuz az ellenfelek nagy vonalakban való
fogása és a szél írány változások előre megjósolásával telt. Elég nagy
előnnyel értük el a kreuz bóját, így nem kellett volna, de nem
engedtünk ki. Milyen jól tettük, mert mi kisodródtunk a jobb oldalra,
mert mellettünk egy szél nélküli un. lavor rajzolódott ki, ezt
próbáltuk elkerülni. Viszont az üldözők nyíl egyenesen a befutóra
tudtak menni, a szél a haladásukkal együtt terjedt le. A nagy hátrányt
szinte teljesen ledolgozták, már láttuk lelki szemeink előtt, hogy
robognak el mellettünk, de a szél tovább erősödött, így az üldözők
érkezése előtt elért minket. A kisodródott helyzetünkből meghalzolva
éles ( gyors ) menetben tudtunk a befutóra menni, így pont beértünk
előttük. Már majdnem elhittük, hogy minden sikerülhet.
A következő 4. futamban A szél tovább erősődött, nem éreztem erősnek,
de mindketten kevesek voltunk, hogy egyensúlyba tartsuk a hajót.
Mindent bevetettünk, de a Majthényi-Majthényi páros nagyszeles
technikai szintjére még nem értünk fel. Egy kis hátránnyal másodikként
fordultunk, de hátszélben most nem tudtunk közelebb kerülni. A
következő kreuzban tartottuk a távolságot, de lehet, hogy nőtt is egy
kicsit a hátrányunk, a Varga – Sipos páros is leszakadt valamint a
megerősődött szél miatt nem kellett félni, hogy megtréfál a szél
viszont, így mi is elvesztettük a lehetőségét, hogy széllel verjük meg
a vezető párost csak a nyers erő maradt, abból meg nem volt annyi
bennünk, így másodikként értünk be.
A másnapi 5 futamban, melyet a verseny lefújása határán rendeztek meg
az érkező szélben. A szélerő elmaradt a várt előrejelzéstől. Tudtuk itt
már sokat számít az új vitorlák és az algagátló nélküli hajófenék. Még
talán szerencsénk is volt jó ütemben kaptuk el a szél változásait.
Elsőként értünk fel a bójához és hátszélben tartottuk vagy minimálisan
növeltük előnyünket. Már veszettül számoltunk a két futam között, hogy
elkerüljük egy esetleges pontegyenlőséges buktát. Az üldözőink persze
két írányba nyitottak, mi nagy vonalakban próbáltuk lekövetni, de
inkább az esélyesebb Majthényi-Majthényi páros felé tendáltunk. A szél
kedvezően fordulgatott velünk, így növeltük az előnyünket.
Félszelesedett a hátszél, így a vége felé ez ideig raummoltunk, majd
később tudtunk újra pillangózni, így nem veszélyeztették az első
helyünket.
Ezzel a futam győzelemmel szinte rosszabb lett a helyzetünk, de hát
ezért nem maradhattunk le. Egy bajnokságon futamot nyerni mindig nagy
fegyvertény. Matematikailag oda jutottunk, hogy hiába nyertük meg az 5.
futamot, ha a 6.ban II.-ok leszünk és a riválisunk nyer, akkor
pontegyenlőséggel elveszítjük a bajnokságot. Aztán a számolgatást félre
dobtuk és meggyőztük magunkat, hogy előbb nyerjünk még egyet és aztán
számoljunk.
A másnapi 6. futamban újra kellett tűzni a pályát, mert a szél
elfordult és tartósnak ígérkezett. Rövid idő alatt elkészült az új
pálya, mely kísértetiesen hasonlított a tavaszi Európa kupa második
napjához, amit Sipos úrral versenyeztünk végig. A rajt jobban sikerült,
mint ezen a hétvégén szokott, bár a vonalon csorogtunk, mikor Zoli
figyelmeztetett, hogy biztos ne húzzon rá, mert már 50 van, hát mondom
húzzad és menjünk, mert még elkésünk így egy kicsit lee-be rohantunk,
de mikor visszanéztem a rajt után 1...2 másodperccel csak az első 3
hajó indult el a többiek csak próbáltak. Az állás csúnyának tűnt, mert
lúvban kb. 20...50 méterrel felettünk jöttek, akiket semmi szín alatt
nem akartunk magunk előtt látni, gondoltunk egy markáns keresztbe
igazításra, de szerencsére elvetettük. Erősödések érkeztek lepörgéssel,
de keztünk nagyon szélsőséges helyzetbe kerülni, ami nem szerencsés a
nagy könyvek szerint. Tovább vágtattunk az enyhe lepörgésbe majd
feltűnt előttünk egy csík, gondoltam, ha jól szembe vág akkor már
belefordulunk. Hát úgy szembe vágott, hogy alig kellett a kormányt
elmozdítani, hogy megforduljunk. Miután rendeztük a hajóban a hirtelen
fordulás okozta káoszt ( pedig számítottunk rá ), azt vettük észre,
hogy a szél szépen mindenki elé húz kb. 100 méterrel sőtt az oldalunkra
tendáló Varga Lajos - Sipos Péter egység is előnyre tesz szert a
többiekhez képes. A Majthényi-Majthényi páros a pálya közepén rekedt
onnan próbált a másik oldal frissülését elérni. A mi frissülésünk
erőben kitartott, de iránya erősen visszafordult. Egy kicsit utaztunk
még rossz irányba, hogy az egyetlen vetélytársunkat biztosítsuk. Aztán
annyira elfordult, hogy inkább fordultunk és próbáltunk az erősödésben
maradni. Valamiért ez a csík nem akart leterjedni, így rendkívüli előny
biztosított annak a két hajónak, akik benne vitorláztak. Az iránya hol
normalizálódott, hol nem, de mi már olyan közel kerültünk a bójához,
hogy mindegy volt tetemes előnyre tettünk szert. A hátszélben is
tendáltunk a korábbi csíkunk felé és az üldözővé vált
Majthényi-Majthényi páros felé, de aztán a középen ügyesen hátszelező
Varga-Sipos páros hívta fel a figyelmünket, így meghalzoltunk és a
felőlük új irányú szélben raummoltunk hátszélben. Ha ennyire
lóversennyé válik a futam, akkor szinte biztosra lehet venni, hogy egy
olyan dörzsölt csapatot nem lehet megverni, mit a Varga-Sipos páros. A
mi olvasatunkba ez azt jelentette, hogy a Majthényi-Majthényi páros
III.-nál jobb helyezést nem tud csinálni ebben a futamban, tehát ha
lesz még egy futam, akkor elég másodiknak lenni a győzelemhez. A pálya
még sem a lóversenyes arcát mutatta, vissza-vissza forgott az eredeti
írányba. A Majthényi-Majthényi páros valamilyen technikai gond miatt
kiállt, láttuk őket a kikötő felé távolodni. Ezek után már felhőtlenül
tudtunk a szélre és annak változásaira koncentrálni, éreztük már csak
másfél kör választ el a bajnoki címtől. A bóját nagy előnnyel értük el
a hátszelet most már a kisérletezésre szentelhettük, aztán a másik
oldalról jövő frissülés halzolásra kényszerített, de akkor már nagyon
közel voltunk. Nagy megkönnyebbüléssel futottunk át a célvonalon, így
lett Bajnok a Gombár-Belley páros.
Magyar Kielzugvogel Flotta Egyesület 2660 Balassagyarmat, Hétvezér
u. 20. kzv@t-online.hu www.kzvbelo.hu